Prince – 3121

recenze nového alba

Na pultech krámů s muzikou objeví už 20. března. My vám přinášíme první recenzi exkluzivně už nyní.

Mezi tři nejočekávanější alba black music letošního roku patří první sólové CD producenta Pharrella Williamse ‚In My Mind’, OST elektrofunkové skupiny Outkast ‚Idlewild’ a CD ‚3121′ geniálního multiinstrumentalisty Prince.

Díky tomu, že o distribuci se stará vydavatelský obr Universal, neměl by být problém tuto desku sehnat,
jako tomu bylo např. s alby ‚Rainbow Children’ nebo ‚N.E.W.S’. Poslední dvě desky měly oldschoolový sound, který hodně odkazoval k inspiraci Jamesem Brownem, Sly & the Family Stone a Earth, Wind & Fire. ‚3121′ se tohoto zvuku až na výjimky (Satisfied) zřekla. Ne, že by zněla futuristicky, ale zvukově
se hodně vrací k Princově tvorbě devadesátých let.

2006_03_10_3121cover.jpgPodívejme se na několik zásadních písní. Otvíracím songem je titulní 3121, která svým názvem ale i textem odkazuje na umělcovu víru. Na tento fakt, že Prince téměř vyměnil sexuální témata za jehovistická, už jsme si mohli zvyknout poslechem několika jeho posledních hudebních počinů. Producentsky je to asi nejzdařilejší track, ve kterém Prince opět použil deformované vokály. Nejpovedenější jsou tu také mezihry – první klávesová a druhá kytarová.
Vokálním výkonem je nepřekonatelná singlová Black Sweat, kterou se ve své tvorbě opět posunul někam dál. Tolik sex-appealuv jedné skladbě jsme ještě neměli možnost slyšet. Princovy skřeky skvěle dokreslují nadrženě žhavé aranžmá bicích a basy.Tato píseň určitě sklidí úspěch u různých DJ’s. Černý pot nenechá nikoho chladným, má potenciál, že se na ní bude tancovat tak, že na slavné tanečky z Dirty Dancing už nikdy nebude nahlíženo jako na hříšné.

Mezi další výrazné skladby patří Love, kde vokálně Princovi vypomáhá zpěvačka Tamar (mimochodem její vliv na desku je velký. Výborně se zhostila role back-vokalistky, i když v jejím případě se možná může vynechat slovo back.). Love je rychlejší píseň, ve které se několikrát změní tempo. Rytmicky je velice zajímavá. Velice neotřele působí propojení kytary a saxofonu v tracku The Word, kdy kytara vždy začne hudební frázi a saxofon ji dokončí.
Byli jsme zvyklí, že na každém Princově CD najdeme alespoň jednu soulovou baladu, jako byly např. grammy oceněná Call My Name, Mellow, The Greatest Romance Ever Sold, The One apod. Na ‚3121′ taková píseň vyloženě chybí. Pomalejší skladby zde reprezentuje latinou ovlivněná Te Amo Corazon, Satisfied, která jako by byla mladší sestrou On the Coach z ‚Musicology’ a vypjatá The Dance, která se dá velmi těžko žánrově zařadit. Její atmosféra se několikrát promění. Producentsky je to opět dokonale zvládnutá věc z gradujícím vývojem. The Dance si zaslouží opravdu soustředěný poslech. Multižánrovost je doplněna a potvrzena rockovou Fury a funkovou Get On The Boat, ve které se opět zaskvěl saxofonový mág Maceo Parker.

Přestože ‚3121′ obsahuje několik výjimečných skladeb a žádnou podprůměrnou, zařadil bych toto album v Princově diskografii mezi průměrné. Až na Black Sweat, jsem měl pocit, jako bych to už někdy slyšel. Navíc se mi zdá, že celé album netvoří harmonický celek jako tomu bylo třeba u předchozího Musicology, které také míchalo několik žánrů.

Každopádně si toto CD určitě poslechněte a bude-li se vám libit, tak si ho kupte, máte totiž neopakovatelnou šanci setkat se s Princem osobně. Po vzoru Willyho Wonky z Továrny na čokoládu, Prince přibalí do osmi desek (sedm v USA a jednu v Evropě) pozvánku na soukromou party do Minneapolis, na kterou vás dopraví i soukromé letadlo. Takže hodně štěstí….a kvalitní zvuk.

Daniel Maršalík a Viktor Mašát

Official web : www.npgmusicclub.com